Wat als je niet tevreden bent?
Het is belangrijk dat jij je goed voelt bij je verloskundige, want zwanger zijn is al spannend genoeg. Daarom doen we er alles aan om jou, jouw zwangerschap en je kindje zo goed mogelijk te begeleiden.
Heb je toch een klacht of ben je niet tevreden over onze zorg? Natuurlijk is het mogelijk dan te kiezen voor een andere verloskundigenpraktijk. We hopen dat je het eerst met ons wilt bespreken. Liefst zo snel mogelijk, maar óók als je er al een tijdje mee rondloopt. Dan praten we er samen over en proberen we er snel iets aan te doen. Misschien kunnen we een misverstand uit de weg ruimen, of je geruststellen. Of op een manier gaan werken waar jij je prettiger bij voelt. Misschien realiseren we ons niet dat onze zorg niet optimaal is (geweest). Jouw reactie kan ook andere zwangeren helpen. Als je het lastig vindt om het gesprek met ons te voeren, neem dan iemand mee die je vertrouwt naar dit gesprek.
Wat zijn de mogelijkheden als we er samen niet uitkomen?
We hopen natuurlijk dat het niet zover komt, maar het kan gebeuren dat we er samen niet uitkomen. Of wil je meer weten over je rechten of wil je advies? Of wil je je klacht eerst met iemand anders bespreken? Of vind je het prettig als iemand je helpt bij het indienen van een klacht? Neem dan contact op met de klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionarissen zijn onpartijdig. Zij bespreken met je waarover je ontevreden bent en wat je zou willen bereiken met je klacht. Zij adviseren je wat je kunt doen. Ze helpen je ook om het gesprek met ons aan te gaan als je dat moeilijk vindt. Of om een brief te schrijven over de klacht. De klachtenfunctionaris kan jou en ons helpen om samen een oplossing te zoeken. Alles wat je de klachtenfunctionaris vertelt, is vertrouwelijk.
Neem contact op met een klachtenfunctionaris via klachtverloskunde.nl
Wij proberen, eventueel samen met de klachtenfunctionaris, je klacht binnen zes weken af te handelen. Binnen deze periode ontvang je van ons bericht wat we hebben gedaan met je klacht.
Als je er met ons en de bemiddeling van de klachtenfunctionaris niet uit komt, kun je je klacht voorleggen aan de Geschilleninstantie Verloskunde. Deze onafhankelijke instantie onderzoekt en beoordeelt of je klacht gegrond is. Zij doet hierover een bindende uitspraak.
Kijk voor meer informatie op de website van de geschilleninstantie: https://www.geschilleninstantieverloskunde.nl/